Kinderopvang Lievelijn
Baby, peuter en buitenschoolse opvang

PEDAGOGISCH BELEID

 

PEDAGOGISCH  BELEIDSPLAN

Via onderstaande button kan het pedagogisch beleidsplan van Kinderopvang Lievelijn gedownload worden.

Pedagogisch beleidsplan Thuishuis Lievelijn
Pedagogisch Beleidsplan Kinderopvang Lievelijn februari 2023.pdf (635.67KB)
Pedagogisch beleidsplan Thuishuis Lievelijn
Pedagogisch Beleidsplan Kinderopvang Lievelijn februari 2023.pdf (635.67KB)







ERKEND LEERBEDRIJF

Kinderopvang Lievelijn is een erkend leerbedrijf en in dit kader bieden wij doorlopend stageplaatsen aan. Wat voor ons belangrijk is dat alle leerlingen met een reguliere stageplaats bij ons boventallig zijn, wat inhoudt dat stagiaires niet mee worden gerekend in de leidster-kind ratio.  

Daarnaast bestaat eventueel de mogelijkheid om een  (BBL) opleiding te volgen bij Kinderopvang Lievelijn. Deze combinatie tussen werken en leren is voor een aantal de ideale leermethode. (vraag naar de beschikbaarheid van leerplaatsen). 

PEDAGOGISCH
KWALITEIT

Een externe pedagoog brengt jaarlijks een bezoek van 2 tot 3 uur aan kinderopvang  Lievelijn tijdens openingstijden. Ze kijkt dan naar het pedagogisch handelen van de leidsters en maakt hiervan een verslag. Hiernaast kun je enkele citaten uit dit verslag lezen die een indruk geven van de pedagogische kwaliteit van Lievelijn.

Daarnaast besteed kinderopvang Lievelijn door het jaar heen voor alle medewerkers ontwikkelmomenten. 

Recente ontwikkelmomenten:

Training taal,- en interactievaardigheden, TINK:
Bij deze training ligt de nadruk op vaardigheden die tijdens de interactie, de omgang met kinderen in de groep gebruikt worden. De manier waaróp deze vaardigheden toegepast worden, dus hóe er precies gehandeld wordt, is doorslaggevend om te zorgen voor kwaliteit. Taal is hierbij heel belangrijk. Want een voorwaarde voor goede, stimulerende interacties is correct, rijk taalgebruik van leidsters. De manier waarop er tegen een kind gepraat wordt, vult de interactie in, geeft het “kleur”. Kinderen leren taal voornamelijk in contact met volwassenen en daarom is het dus belangrijk dat deze volwassenen een taalvaardigheid hebben van goede kwaliteit. Wat leidsters precies zeggen en doen in vroege jaren, werkt nog jaren door op de taalvaardigheid van kinderen. En deze verrijkende contacten hebben een positieve invloed op de ontwikkeling van de kinderen!
(certificaat behaald)

Babyscholing:
Tijdens deze opleiding wordt specifiek aandacht besteed aan de ontwikkeling van 0 jarigen. Per 1 januari 2025 is deze aanvullende opleiding verplicht voor alle pedagogisch medewerkers.(certificaat behaald)

Veilig slapen:
Tijdens deze cursus wordt specifiek informatie aangeboden over wiegendood en de veilig slaapadviezen ter voorkoming van wiegendood. Per slaapadvies wordt de achtergrond van dit advies toegelicht. Daarnaast is er geleerd hoe je meer kunt bereiken met slaapadviezen aan kersverse ouders. 
(certificaat behaald)

DE PEDAGOOG AAN
HET WOORD

"Tijdens mijn binnenkomst maakt Diana samen met de kinderen een huis van duplo. Er heerst een rustige, ontspannen en gezellige sfeer. Het is fijn, Diana in haar eigen kinderopvang aan het werk te zien, ze is zichtbaar in haar element!"


"Diana is sensitief responsief in haar handelen naar de kinderen toe. Ze voelt de kinderen goed aan, weet wat ze bedoelen en reageert passend op hun signalen. Zo maakt D. onderweg in de kar al wijzend een geluidje en Diana weet meteen dat het om angst voor een spinnetje gaat; het blijkt uiteindelijk een takje te zijn. Diana is betrokken op de kinderen, zo vraagt ze “Wat is stuk, lieverd?” en “Gaat het goed, W.?” en als W. knikt, zegt Diana “Oh gelukkig”. Het is waardevol dat Diana de namen van de kinderen geregeld gebruikt, ook verwoordt ze de beleving van de kinderen, zoals verwondering: na een “oh” van één van de kinderen reageert Diana met “Ja dat is een giraf (duplo)”. Ook tijdens het verschonen zorgt Diana ervoor, steeds contact met ieder kind te houden. Diana zet de taal ook goed in om te structureren en grenzen te stellen. Ze benoemt wat ze niet goed vindt en legt dit ook uit: “W., wil je niet op de pop gaan staan? Anders gaat ‘ie stuk”. Het is fijn om te merken, dat Diana rijke taal biedt.


"Diana stimuleert de kinderen om zelf te ontdekken en dingen zelf uit te proberen, zo ook bij het poortje op de parkeergarage: het gaat er moeilijk weer aan vast, maar uiteindelijk lukt het door het samen te doen!"



 
E-mailen
Bellen
Map
Info
Instagram